Od dłuższego czasu nie napisałam niczego o reklamie (nie, żebyście wstrzymywali oddech czy coś), dlatego dziś pokażę wam kilka perełek z niestandardowymi nośnikami. Wyjątkowo postarałam się nie nudzić przydługim tekstem, a skupić się na przykładach. Mam nadzieję, że to docenicie, zwłaszcza, że są genialne i większość z nich ma przekaz społeczny, czyli mój ulubiony. Let's go!
Media niestandardowe to stosunkowo nowe zjawisko w reklamie. Zyskały swoją nazwę ze względu na zamieszczanie reklam w niestandardowym środowisku, gdzie zwracają szczególną uwagę publiczności. Zahaczałam już o ten temat przy okazji tekstu "Ekologia w reklamowym wydaniu" oraz "Reklam kreatywnie wpasowana". Wracając do tematu, dzięki użyciu mediów oryginalnych i nieoczekiwanych są one alternatywą dla tradycyjnych i często droższych form reklamy, którymi na ogóły jesteśmy już zmęczeni. Media niestandardowe klasyfikują się pomiędzy reklamą, a działaniami promocyjnymi. Istnieje wiele obiektów, miejsc i instalacji, które służą do prowadzenia kampanii reklamowych w niekonwencjonalny sposób. Należy tutaj zaliczyć m. in. podkładki pod piwo, torby na zakupy, bilety, kosze na śmieci itp. Sukces polega na tym, że konsumenci od dawna znają i korzystają z tych obiektów, lecz dopiero niedawno rozpoczęto wykorzystywanie ich w celach reklamowych. Pierwsze wykorzystane media niestandardowe są obecnie tak oczywiste, że pojawianie się na nich reklam nikogo już nie zaskakuje. Dlatego twórcy reklam nieustannie szukają nowych, innowacyjnych sposobów, które wymagają coraz bardziej nietypowych i zaskakujących form. Siłą mediów niestandardowych jest element zaskoczenia, który potęguje zapamiętywalność przekazu reklamowego.
W myśl poszukiwania nowych miejsc, gdzie jeszcze reklamy nie było, my również staliśmy się nośnikami reklamy. Oczywiście nie chodzi mi wyłącznie o pojawiające się na naszej odzieży znaków graficznych firm, czy też odzież reklamową, ale również o nowe praktyki agencji reklamowych. Agencje zaczęły wykorzystywać ochotników, których ciało stało się nośnikiem reklam. Agencja Cunning Stunts wybrała grupę studentów, aby na ich czołach eksponować slogany lub loga. Taka forma reklamy nie jest stała i po pewnym czasie da się ją zmyć. Chociaż nie wydaje mi się by była super popularna, bo to dziwnie wygląda. Potraktujmy to jako ciekawostkę i przejdźmy dalej.
Reklama wykorzystuje wszelkie środki aby zrobić wrażenie i mocno oddziaływać na odbiorców dlatego szuka się nowych dróg. Z tego powodu media niestandardowe są w dużej mierze wykorzystywane przez organizacje społeczne, gdyż efekt zaskoczenia, spowodowany pojawieniem się reklamy tam, gdzie teoretycznie jest nieoczekiwana, potęguje emocje związane z przekazem. Rola negatywnych emocji w oddziaływaniu reklam jest bardzo złożona. Reklamy społeczne wykorzystują w swoich treściach atmosferę cierpienia, bólu, smutku. Taki sposób wykorzystywania ludzkiej wrażliwości nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie, wielokrotnie pomaga. Poniżej zostały zaprezentowane najbardziej kreatywne wykorzystane nośników mediów niestandardowych w kampaniach społecznych.
Mam wrażenie, że przez te reklamy posmutnieliście, a przynajmniej ja jestem smutna niczym powyższy miś. Pomimo tego, że zapewne odrobinę zepsuję wrażenie, jakie powinniście odczuwać po zobaczeniu tych reklam to obiecałam kiedyś sobie, że nigdy nie pozwolę odejść Wam z bloga ze smutnymi minkami, dlatego na koniec łapcie szczoteczki. Szczoteczki są fajne, szczoteczki wywołują uśmiech (chyba, że macie bardzo zepsute zęby i ogromną fobię przed dentystami, wtedy jeszcze raz popatrzcie na misia).
Ps. Znacie fajne przykłady wykorzystania niestandardowych nośników reklamowych?
Ps2. Aż zachciało mi się napisać wyczerpujące wpisy o reklamie. Myślicie, że raz na jakiś czas wytrzymalibyście takie?
Media niestandardowe to stosunkowo nowe zjawisko w reklamie. Zyskały swoją nazwę ze względu na zamieszczanie reklam w niestandardowym środowisku, gdzie zwracają szczególną uwagę publiczności. Zahaczałam już o ten temat przy okazji tekstu "Ekologia w reklamowym wydaniu" oraz "Reklam kreatywnie wpasowana". Wracając do tematu, dzięki użyciu mediów oryginalnych i nieoczekiwanych są one alternatywą dla tradycyjnych i często droższych form reklamy, którymi na ogóły jesteśmy już zmęczeni. Media niestandardowe klasyfikują się pomiędzy reklamą, a działaniami promocyjnymi. Istnieje wiele obiektów, miejsc i instalacji, które służą do prowadzenia kampanii reklamowych w niekonwencjonalny sposób. Należy tutaj zaliczyć m. in. podkładki pod piwo, torby na zakupy, bilety, kosze na śmieci itp. Sukces polega na tym, że konsumenci od dawna znają i korzystają z tych obiektów, lecz dopiero niedawno rozpoczęto wykorzystywanie ich w celach reklamowych. Pierwsze wykorzystane media niestandardowe są obecnie tak oczywiste, że pojawianie się na nich reklam nikogo już nie zaskakuje. Dlatego twórcy reklam nieustannie szukają nowych, innowacyjnych sposobów, które wymagają coraz bardziej nietypowych i zaskakujących form. Siłą mediów niestandardowych jest element zaskoczenia, który potęguje zapamiętywalność przekazu reklamowego.
W myśl poszukiwania nowych miejsc, gdzie jeszcze reklamy nie było, my również staliśmy się nośnikami reklamy. Oczywiście nie chodzi mi wyłącznie o pojawiające się na naszej odzieży znaków graficznych firm, czy też odzież reklamową, ale również o nowe praktyki agencji reklamowych. Agencje zaczęły wykorzystywać ochotników, których ciało stało się nośnikiem reklam. Agencja Cunning Stunts wybrała grupę studentów, aby na ich czołach eksponować slogany lub loga. Taka forma reklamy nie jest stała i po pewnym czasie da się ją zmyć. Chociaż nie wydaje mi się by była super popularna, bo to dziwnie wygląda. Potraktujmy to jako ciekawostkę i przejdźmy dalej.
Reklama wykorzystuje wszelkie środki aby zrobić wrażenie i mocno oddziaływać na odbiorców dlatego szuka się nowych dróg. Z tego powodu media niestandardowe są w dużej mierze wykorzystywane przez organizacje społeczne, gdyż efekt zaskoczenia, spowodowany pojawieniem się reklamy tam, gdzie teoretycznie jest nieoczekiwana, potęguje emocje związane z przekazem. Rola negatywnych emocji w oddziaływaniu reklam jest bardzo złożona. Reklamy społeczne wykorzystują w swoich treściach atmosferę cierpienia, bólu, smutku. Taki sposób wykorzystywania ludzkiej wrażliwości nie jest niczym złym, wręcz przeciwnie, wielokrotnie pomaga. Poniżej zostały zaprezentowane najbardziej kreatywne wykorzystane nośników mediów niestandardowych w kampaniach społecznych.
Kampania przeciwko zalegalizowaniu domów publicznych pod hasłem "Płacąc prostytutce, finansujesz handel ludźmi". |
Przykłady kampanii społecznych przeciwko
przemocy wobec kobiet.
Na pierwszy zdjęciu w reklamie wykorzystano kufel, a na drugim uchwyty autobusowe.
|
Dwie akcje organizacji WWF. Pierwsza pod hasłem 'Save Paper – Save the Planet' miała obrazować wycinanie lasów w Afryce. Druga ukazująca samochód z przypiętym do rury wydechowej balonem reklamowym, opatrzony napisem "Tyle zanieczyszczeń pozostawia samochód w ciągu jednego dnia". Jeśli jeszcze nie zauważyliście to jestem zakochana w ich działaniach reklamowych. |
Kolejna akcja WWF skupiająca się na problemie ginących gatunków zwierząt. Reklama pojawiła się na szybie, a pod wpływem deszczu obraz zaczął znikać. |
Firma Colgate (pierwsze zdjęcie) wykorzystała patyczki do lodów, aby przypomnieć klientom o myciu zębów, a przy okazji i o swoim produkcie. Z kolei inny producent szczoteczek do zębów wykorzystał do promocji gadżet reklamowy w postaci powiększonej szczoteczki, służący, jako pojemnik na wykałaczki. |
Ps. Znacie fajne przykłady wykorzystania niestandardowych nośników reklamowych?
